nuffnang

facebook!

nuffnang

PAANTHOLOGIST

24 December 2010

Macam Mana Nak Berjaya?

“Macam mane la die tu hebat gler weyh?”
“die bukan manusia, die alien, sbb tu leh dpt 4flat.”

Orang success, kita jeles, then bila kita success, orang plak jeles dengan kita ye tak? Camtu la life cycle kita, bila bekerja dengan orang, atau dalam satu kumpulan. Even dalam institusi paling basic sekali pon, ade bende ni, family.

Macam mana orang boleh berjaya? Aku pon tak taw. Tapi aku perasan something. Korang perasan tak? Actually, kata2 kita lebih dihargai bila kita berjaya, walaupon bende yang kita cakap tu macam salah je. Then bila kita tak berjaya, asyik fail je kejenye, bende betul yang kita buat pon nampak salah. Ok, tu bukan point, luahan perasaan jap. Sorisori.

Point yang tibe2 aku update entry lepas bangun tido lepas isyak tadi, ialah walaupon pencapaian kita macam hebat je, tak semestinye kita bagus dalam semua hal, and sebaliknye. Ade la dulu, tah mne2 pepatah aku baca tah, tapi best gak. “Jam yang salah pon akan betul 2x sehari”. Korang sendiri patot paham maksudnye.

Selain tu, bende yang aku perasan ialah, kita selalu tengok kejayaan orang, tapi tak pernah nak hayati pulak pe kesusahan yang die pernah hadapi. Sometime bende2 terlalu personal diorang tak cerita la, tapi mungkin jugak berlaku kan? Sebab tu ade yang mudah patah semangat, sebab dorang rasa dorang je loser. Kejayaan kita, ialah 1%, manakala kegagalan kita sebelum tu ialah sebanyak 99% dari diri kita.


Ape2 pon, aku just percaya kepada Allah, sebab Dia yang menentukan semuanya. Just kita sebagai hambanya kene usaha untuk mendapatkan sesuatu, betul tak? So, berbalik kepada soalan aku tadi, macam mana nak berjaya? Aku rasa jawapan terbaik ialah, memohon keredhaan Allah. Kita boleh plan seribu cara, tapi? Dia yang menentukan. Tiap perkara, ada hikmahnya.

p/s:terlalu banyak perkara yang menimpa aku, family, dan kawan2 aku, semuanya nampak tersangat berkait dari pandangan aku, hopefully kita semua tabah dowh.. =)


3 Orang Gaduh Sebab Entry Ini:

H.A said...

sabar ye...setiap perkara yg berlaku ade hikmahnye ...

org yg tabah akan berjaya..

eZmALiZa said...

doa + usaha + tawakal = berjaya..

insyaALLAH..

:)

kaishuhaikal said...

tetiba lak entry ko related ngan entri aku...hehehe

paanthology. Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails