nuffnang

facebook!

nuffnang

PAANTHOLOGIST

28 June 2010

Drive Perodua Viva 47.2km Dengan 1liter Petrol??

Wah.. fulamak.. giler arh.. Camni la first expression aku ble dapat emel nh.. Bangga gak la.. uni korang ade boleh ke wat camni? Hak hak hak..

26jun lepas, pasukan UNITEN telah menjuarai pertandingan Perodua Eco-Challenge di Melaka International Motorsport Circuit.. Pertandingan ni merupakan annual competition yang Perodua anjurkan untuk disertai oleh team2 dari ipta dan ipts.. So student2 boleh la tunjuk skill2 dan bakat kejuruteraan diorang untuk meningkatkan efficiency Viva dengan menggunakan 1liter petrol RON95 je.. Hebat kan?

Rule dalam petandingan ini, senang je.. Kereta yang boleh pergi paling jauh akan menang race ni.. Kereta Viva 660 manual transmission secara purata boleh pergi sejauh 28kms/litre manakala automatic transmission pulak sejauh 27.4kms/litre.. Tapi pasukan uniten yang memenangi kategori manual dan kesan dari ubahsuai kenderaan, kereta tu boleh pergi sejauh 42.7kms/litre.. manakala USM yang merupakan juara kategori automatic pulak mempunyai fuel consumption sebanyak 37.2kms/litre.. Pergh.. Jimat2... Macam dari kuala lumpur ke rawang jugak la..

Sebanyak 27 ipta/ipts telah menghantar proposal untuk pertandingan ni, tapi Cuma 12 je yang terpilih.. Antaranya ialah UNITEN, UiTM, UNIMAS,UNiKL-MFI, USM, UTP, UTM, UMP, UTHM, UNISEL, Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS) and Politeknik Ungku Omar.

UNITEN telah memenangi cek sebanyak RM20 000 dan RM5 000 sebagai 1st runner up dalam kategori Design dan kategori Presentation.. Dean college of Engineering, Prof. Dr. Mohd Zamri Yusoff, telah mewakili pasukan untuk menerima trofi dan cek.. Tahniah pada pemenang!!

3 Orang Gaduh Sebab Entry Ini:

mrnoble said...

tahniah!! wah canggih!!
bile agaknya kete yang canggih sebegini akan berada dipasaran?

Syue said...

haaa, tak aci. sy belum masuk u lagi. mane nak design cmni. haahhaha

afro said...

mr.noble: tu tak taw la.. hope it will be on our market soon

syue: u nnt kne active la time kt uni.. kne compete kt sne..

paanthology. Powered by Blogger.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails